ពិធី​ចេញ​ម្លប់​របស់នារី​ខ្មែរ​ពី​សម័យ​បុរាណ

ពិធី​ចេញ​ម្លប់​របស់នារី​ខ្មែរ​ពី​សម័យ​បុរាណ

ការ​រៀបចំ​ពិធី​ចេញ​ម្លប់​នេះ​ មាន​​លក្ខណៈ​គគ្រឹក​គគ្រេង​ និង​​ស្មុ​ក​​ស្មាញ​​ណាស់​ ពោល​​គឺ​​គ្រួសារ​​ត្រូវ​​ចំណាយ​ធន​ធាន​ និង​​ពេល​វេលា​​ច្រើន​​ក្នុង​​​​ការ​​រៀប​ចំ​​​​កម្ម​វិធី​​នេះ​។​ តើ​ពិធី​នេះ​មាន​ដំណើរ​ដើម​ទង និង​ខ្លឹម​សារ​​យ៉ាង​​ណា?
​នៅ​​ក្នុង​​សៀវភៅ​​ក្បួន​-​ច្បាប់​ និង​​ពិធី​​ផ្សេងៗ​ រៀបរៀង​​ដោយ​​ធម្មា​ចារ្យ​ អួន​ សា​រិ​ន​ បាន​​សរសេរ​​រៀប​រាប់​​ថា​​ ក្រោយ​​ពេល​​ផុត​កំណត់​​ចូល​​ម្លប់​​ហើយ​ មាតា​បិតា​​ត្រូវ​​​រក​​គ្រូ​អាចារ្យ​ ឲ្យ​​រក​​ពេល​វេលា​​ល្អ​ ដើម្បី​​ប្រារព្ធ​​ពិធី​​ចេញ​​ម្លប់​​។​ លុះ​​រក​បាន​​ថ្ងៃ​ខែ​​ល្អ​​ហើយ​ ក្រុម​​គ្រួសារ​​ត្រូវ​​រក​​ភស្តុ​ភារ​​ផ្សេងៗ​​ដើម្បី​​រៀបចំ​​សែន​ព្រេន​ រៀបចំ​​ចំណី​អាហារ​​សម្រាប់​​ជប់​លៀង​​ភ្ញៀវ​ ដែល​​អញ្ជើញ​​មក​​ឲ្យ​​ពរ​​ជ័យ​ អបអរ​សាទរ​ និង​​ទទួល​​ដឹង​​ឮ​​ពី​​កូន​ស្រី​​ចេញ​​ម្លប់​​នោះ​។​ ពិធី​​នេះ​​មាន​​រៀប​​សែន​ព្រេន​​ដូច​​នៅ​​ក្នុង​​ពិធី​​ចូល​​ម្លប់​​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​​ត្រូវ​​ប្រកាស​​សម្បូ​ង​​ស​ម្រូ​ង​​ម្ចាស់​​ទឹក​​ម្ចាស់​​ដី​ ម្ចាស់​ភូមិករ​​ ម្ចាស់​​ស្រុក​ ម្ចាស់​​ស្រែ​ ម្ចាស់​ផ្ទះ​ ដើម្បី​​សុំ​​ទទួល​​ដឹង​​ឮ​ និង​​ឲ្យ​​ពរ​​ជ័យ​​ដល់​​នាង​​ចេញ​ពី​​ម្លប់​​នោះ​។​
​បន្ទាប់​​មក​ មាតា​បិតា​​ត្រូវ​ធ្វើ​​ពិធី​​បំពេញ​​លក្ខណ៍​​ឲ្យ​​កូន​ស្រី​​ដែល​​ចង់​បាន​​កូន​ស្រី​​គ្រប់​លក្ខណ៍​ គឺ​​ត្រូវ​​រក​​នារី​​ព្រហ្ម​ចារី​​ចំនួន​​បួន​​នាក់​​មក​​បក​​ក្រ​ម៉​​ល័ខ​​ចេញ​ពី​​បង្គង​ ហើយ​​ជូន​​ទៅ​​លោក​​អាចារ្យ​​យក​​ល័ខ​​នោះ​​ទៅ​​ដាក់​​ដាំ​​ចំ​​កណ្តាល​​ផ្ទះ​ ដោយ​​ប្រើ​​ចង្ក្រាន​ឡូវ​​ថ្មី​​ដុត​​ធ្យូង​ ឆ្នាំង​ដី​​ថ្មី​ រម្ងាស់​​ទឹក​​ឲ្យ​​ចេញ​​ជាតិ​​ល័ខ​ រួច​​ចាក់​​ដាក់​កូន​ចាន​ ហើយ​​យក​​សំឡី​​មក​​ជ្រលក់​​ទឹក​​ល័ខ​ រួច​​លាប​​ធ្មេញ​​កូន​ស្រី​​៣​​ដង​ដោយ​​អធិដ្ឋាន​​ថា​ «​សូម​​ឲ្យ​​ឥទ្ធិពល​​នៃ​​ទឹក​​ល័ខ​​នេះ​​ធ្វើ​​ឲ្យ​​កូន​ស្រី​​ក្លាយ​ជា​​ស្រី​​គ្រប់​លក្ខណ៍​​ពេញ​​បរិបូរណ៍​»​ ឯ​​ទឹក​​ល័ខ​​ដែល​​នៅ​​សល់​​ត្រូវ​​យក​​ទៅ​​កប់​​ក្នុង​​ដី​​ដែល​​​ជា​​កេរ្តិ៍​​របស់​​មាតា​បិតា​​បម្រុង​​ទុក​​ចែក​​ឲ្យ​។​ បន្ទាប់​​មក​​លោក​​អាចារ្យ​ ចាស់​ទុំ​ ដែល​​បាន​​ចូល​រួម​​ទាំង​អស់​​នាំ​​គ្នា​​យក​​អំបោះ​ឆៅ​​ចង​ដៃ​​ឲ្យ​​ពរ​​ជ័យ​​បំពេញ​​លក្ខណ៍​ រី​ឯ​​ញាតិ​​មិត្រ​​ចង​ដៃ​​មាស​ប្រាក់​ ឬ​​វត្ថុ​​មាន​​តម្លៃ​​ផ្សេងៗ​​ជា​​កា​ដូ​​តាម​​ការ​​ស្ម័គ្រ​​ភ្ជាប់​​ព្រលឹង​​ឲ្យ​​កូន​ស្រី​ រួច​​ជប់​លៀង​​ភ្ញៀវ​ ហើយ​​ជួយ​​កូន​ស្រី​​បម្រើ​ភ្ញៀវ​។​

​ ​
ចំណែក​​សៀវភៅ​​ព្រលឹង​​មាតា​ធិ​ប​តេ​យ្យ​​ក្នុង​​សង្គម​​ខ្មែរ​ របស់​​លោក​​ ងួ​ន​ ញិ​ល​ បាន​​រៀប​រាប់​​ថា​ ពិធី​​ចេញ​​ម្លប់​​នេះ​​តាម​​ទម្លាប់​​គេ​​ត្រូវ​​សង់​រោង​​ធំ​​មួយ​​សម្រាប់​​ទទួល​ភ្ញៀវ​។​ នៅ​​ពី​​ខាង​កើត​​រោង​​ធំ​​នោះ​ គេ​​ត្រូវ​​សង់​រោង​​ទេវតា​​មួយ​​ដែល​​មាន​​រាជវ័តិ​​ព័ទ្ធ​​ជុំ​​វិញ​ ដោយ​​ទុក​​ច្រក​​បើក​​ទៅ​​ទិស​​ទាំង​​បួន​។​ ក្នុង​​ករណី​​ដែល​​ឳ​ពុក​​ម្តាយ​​គ្មាន​​លទ្ធភាព​​សង់​រោង​​ធំ​​សម្រាប់​​ទទួល​ភ្ញៀវ​​ជប់​លៀង​ ក៏​​គេ​​ចាំបាច់​​ត្រូវ​​សង់​រោង​​ទេវតា​​ដែរ​ ព្រោះ​​ពិធី​​សំខាន់ៗ​​ត្រូវ​​ប្រារព្ធ​​នៅ​​កន្លែង​​នោះ​។​ ពិធី​​ចេញ​​ម្លប់​​នេះ​​មាន​​រយៈ​ពេល​​ពីរ​​ថ្ងៃ​​គឺ​​ថ្ងៃ​​ចូល​​ពី​ធី​ និង​​ថ្ងៃ​​ឆ្លង​​ពិធី​។​ នៅ​​ថ្ងៃ​​ចូល​​ពិធី​​នេះ​​ពុំ​​សូវ​​មាន​​អ្វី​​ច្រើន​​​ទេ​ គេ​​គ្រាន់​តែ​​លេង​ភ្លេង​​កំដរ​​រោង​​តែ​​ប៉ុណ្ណោះ​ តែ​​នៅ​​ពេល​​យប់​​មាន​​ពិធី​​ច្រើន​ ដែល​​ត្រូវ​​រៀបចំ​​ជា​​បន្ត​បន្ទាប់​​ដូច​​ជា​៖​ ពិធី​សូត្រ​មន្ត​ ឬ​​ស្រោច​​ទឹក​ ពិធី​កាត់​ស្លឹក​ ពិធី​​បុក​ល័ខ​ និង​​ពិធី​​ធ្វើ​​ធ្មេញ​​បំពេញ​​​លក្ខណ៍​​ជា​ដើម​។​

អត្ថន័យ​ដ៏​សំខាន់​នៃ​ពិធី​ចេញ​ម្លប់​ គឺ​​ប្រកាស​ប្រាប់​​ញាតិ​​មិត្ត​​ថា​​កូន​ស្រី​ ដែល​​បាន​​ចូល​​អប់រំ​​បន្ទំ​​ចិត្ត​​កាយ​​ក្នុង​​ម្លប់​​រយៈ​ពេល​​ប៉ុន្មាន​​មក​​នោះ​ ដល់​​ពេល​​ត្រូវ​​ចេញ​ពី​​ម្លប់​ ព្រោះ​​បាន​​​ពេញ​​លក្ខណ៍​ ព្រម​ទាំង​​យល់​​ដឹង​​អំពី​​ភារ​កិច្ច​​ជា​ស្ត្រី​​មេ​ផ្ទះ​ និង​​ចំណេះ​វិជ្ជា​​សម​​ល្មម​​នឹង​​ក្លាយ​ជា​​ភរិយា​ និង​​មាតា​​នៃ​​បុត្រ​​បាន​​ហើយ​។​ ម្យ៉ាង​ទៀត​ ដើម្បី​​បញ្ជាក់​​ប្រាប់​​ញាតិ​​មិត្ត​ ជី​ដូន​​ជីតា​ ថា​​កូន​ស្រី​​ដែល​​បាន​​ចូល​​ម្លប់​​នោះ​ ជា​នា​រី​​មាន​​លក្ខណ៍​ មាន​​សិរី​ ព្រោះ​​បាន​​ឆ្លង​កាត់​​ការ​​អប់រំ​​បំពេញ​​លក្ខណ៍​​គ្រប់​គ្រាន់​​ដើម្បី​​ឲ្យ​​សម​ជា​​ស្រី​ ដែល​​ប្រែ​​ថា​ «​សិរី​ ឬ​​ជា​​អ្នក​​នាំ​​មក​​នូវ​​សិរី​​សួស្តី​-​មង្គល​»​ នោះ​​ឯង​៕ ​អត្ថបទ​ដោយ​៖​ ឈួ​ន​ ល័​ក្ខ​
កែសម្រួលដោយ៖ មត សុមឿន

Comments

Popular posts from this blog

និទានអប់រំ

Why You Should Pursue Higher Education

និទានអប់រំអំពីជីវិត និងការសិក្សា