មនុស្ស​មាន​​​​ព្រលឹង​១៩?​

មនុស្ស​មាន​​​​ព្រលឹង​១៩?​

​ខ្មែរ​​យើង​​តែង​តែ​​និយាយ​​ថា​​ព្រលឹង​​មាន​​១៩​ ​តែ​​​​​​គ្មាន​​​​នរណា​​​​​​អះ​អាង​​ឲ្យ​​​ច្បាស់​​​ថា​​​​ស្គាល់​​​ព្រលឹង​​​ទាំង​​​១៩​​​នោះ​ទេ។ អ្នក​​ស្រាវ​ជ្រាវ​​អំពី​​ព្រលឹង​ ដែល​​ពួក​​គេ​​បាន​​សាក​សួរ​​ចំពោះ​​ចាស់​ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ​​ជា​​ច្រើន​​នាក់​​បាន​បង្ហាញ​​ថា​​មិន​​មាន​​នរណា​​ម្នាក់​​ចេះ​​ដឹងច្បាស់​​​អំពី​​បញ្ហា​​​នេះ​​ទេ​ គ្រាន់​តែបាន​​​ដឹង​​ថា​​ព្រលឹង​​មាន​​១៩​ តែ​​មិន​ដឹង​​ថា​​មាន​ឈ្មោះ​​អ្វីឲ្យ​ប្រា​កដ​​​នោះ​​​ឡើយ​។​​ យោង​​តាម​​សៀវភៅ​​កម្ពុជ​សុរិយា​ ទស្សនា​វដ្តី​​ផ្សាយ​​ខាង​​សាសនា​ និង​​អក្សរ​សាស្ត្រ​​ចេញ​​រាល់​​ខែ​​ពី​​ពុទ្ធ​​សាសន​​បណ្ឌិត​​បាន​​រៀប​រាប់​​ថា​៖
​ព្រលឹង​​ទាំង​​១៩​​នោះ​​គឺ​​រួម​​បញ្ចូល​ខែ​​ទាំង​​​១២​ និង​​ថ្ងៃ​​ទាំង​​៧​ ​ត្រូវ​ជា​​ព្រលឹង​​១៩​។​ តាម​​មតិ​​ព្រិ​ទ្ធា​​ចា​រ្យ​​ម្នាក់​​ទៀត​​បាន​​បរិយាយ​​​ថា​​ព្រលឹង​​ទាំង​​១៩​ គឺ​​សំដៅ​យក​​តួ​​អក្ខរៈ​ទាំង​​​២៤​​តួ​ រាប់​​ពី​ ​ន​មោ​ ពុទ្ធា​ យ​ សិ​ទ្ធំ​ អ​ អា​ ឥ​ ឦ​ ឧ​ ឳ​ ឫ​ ឬ​ ឭ​ ឮ​ ឯ​ ព្ធ​ ឱ​ ឳ​ អុំ​ អំ​ អាំ​ អះ​។​ គេ​​ចែក​​ក្នុង​​អក្ខរា​​ទាំង​​២៤​​តួ​​នេះ​ គឺ​ ន​មោ​ ពុទ្ធា​ យ​ អក្ខរា​​ទាំង​​៥​​នេះ​​​ជា​​តួ​ព្រះ​ពុទ្ធ​​ទាំង​​៥​​ព្រះ​​អង្គ​​ដែល​​បាន​​ត្រាស់​​ដឹង​​ក្នុង​​ភទ្ទ​កប្ប​​នេះ​។​ រីឯ​​អក្ខរា​​គឺ​ សិ​ទ្ធំ​ ដល់​ អាំ​ អះ​ ទាំង​​១៩​​នេះ​​ចាត់​​ជា​​ព្រលឹង​​។​ ចំពោះ​​ព្រលឹង​​ទាំង​​១៩​​នេះ​ មាន​​ចាស់​ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ​​ខ្លះ​ទៀត​​​រាប់​​យក​​ធាតុ​​៤​ ខន្ធ​​៥​ ទា្វរ​​ក្នុង​​រូប​យើង​​១០​ រួម​​ជា​​១៩​​ហៅ​​ថា​​ព្រលឹងដែរ​។

​​ព្រលឹង​​ទាំង​​១៩​​នោះ​​ ​​អាច​​​​នាំ​​ឲ្យ​​​មនុស្ស​​យើង​​មាន​ការ​​ចាប់​អារម្មណ៍​​ទៅ​​លើ​​បាតុភូត​ ដែល​​ទាក់​ទង​​នឹង​​មនុស្ស​​យើង​​គ្រប់​​វេលា​។​ រីឯ​​អ្នក​រក្សា​​ព្រលឹង​​ទាំង​​១៩​​នោះ​​មាន​​បួន​​ពួក​​គឺ៖ ១.​អ្នក​រក្សា​​ព្រលឹង​​ឈ្មោះ​​ ពេ​ជ​ ប្រាប់​ ដែល​​មាន​​តួ​នាទី​​រក្សា​​ព្រលឹង​​ទាំង​​១៩​​ចាប់​ពី​​ព្រឹក​​ដល់​​ថ្ងៃ​ត្រង់​។​ ២.​អ្នក​រក្សា​​ព្រលឹង​​ឈ្មោះ​​ ពេ​ជ ​ប្រាណ​ មាន​​តួ​នាទី​​រក្សា​​ព្រលឹង​​ទាំង​​​១៩​​ចាប់​ពី​​ថ្ងៃ​ត្រង់​​ដល់​​ថ្ងៃ​​លិច​។​ ៣.​អ្នក​រក្សា​​ព្រលឹង​​ឈ្មោះ​​ ពេ​ជ ​ខុន​ មាន​​តួ​នាទី​​រក្សា​​ព្រលឹង​​ទាំង​​១៩​​ពី​​ថ្ងៃ​​លិច​​ដល់​​ពាក់​កណ្តាល​​អា​ធ្រា​ត្រ​។​ ៤.​អ្នក​រក្សា​​ព្រលឹង​​ឈ្មោះ​ ​ពេ​ជ ​ធាន​ មាន​​តួ​នាទី​​រក្សា​​ព្រលឹង​​ទាំង​​១៩​​ចាប់​ពី​​ពាក់​កណ្តាល​​អធ្រា​ត្រ​​ដល់​​ពេល​​ភ្លឺ​។

​អាស្រ័យ​​ដោយ​​មាន​​អ្នក​រក្សា​​ទាំង​​៤​​នាក់​​គ្រប់​​នាទី​​យ៉ាង​នេះ​​ហើយ​ បាន​ជា​​រូប​​កាយ​​យើង​​សោយ​សុខ​​ទុក្ខ​​ទទួល​​អារម្មណ៍​​បាន​​គ្រប់​ពេល​ ព្រោះ​​ព្រលឹង​​អាច​​ធ្វើ​ការ​​ទាក់​ទង​​បាន​​គ្រប់​​វេលា​។ ​ចំពោះ​​ព្រលឹង​​ដែល​​ចេញ​ពី​​រូប​​កាយ​ ឬ​​ចូល​​មក​​កាន់​​រូប​​កាយ​​វិញ​ អ្នក​ខ្លះ​​យល់​​ថា​​ព្រលឹង​​ចេញ​ចូល​​តាម​​ក្រ​យ៉ៅ​​ក្បាល​​ ព្រោះ​​ពេល​​មនុស្ស​​ស្លាប់​​ទៅ​​សក់​ត្រង់​​ក្រ​យ៉ៅ​​នោះ​​ឈរ​​ជ្រោង​​ឡើ​ង​លើ។​ មតិ​​ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ​​ខ្លះ​​ទៀត​​ថា​​ ព្រលឹង​​ចេញ​ចូល​​តាម​​​​បង្ហើយ​ ព្រោះ​​គេ​​យល់​​ថា​ រូប​​កាយ​​របស់​​មនុស្ស​​ដែល​​កើត​មក​ អ្វីៗ​​សុទ្ធ​តែ​​គ្រប់​លក្ខណៈ​​ទាំង​អស់​ ចំណែក​​បង្ហើយ​​​កើត​​ក្រោយ​​គេ​​ ឬ​​​រឹង​​​ក្រោយ​​គេ​។​ រីឯ​​មតិ​​​ព្រឹទ្ធាចារ្យ​​ខ្លះ​​ថា​ ព្រលឹង​​ចេញ​​ចាក​​ពី​​រូប​​​មនុស្ស​​យើង​​តាម​​ដៃ​ស្តាំ​ ឬ​​សន្មតិ​​​ថា​ បើ​​ពេល​​ទៀប​​​ស្លាប់​​​មាន​​អវយវៈ​​ណា​មួយ​​កម្រើក​ គឺ​​ព្រលឹង​​ចេញ​​តាម​​នោះ​​ឯង​។
ជា​រួម​​មក​​ចំពោះ​​បញ្ហា​ព្រលឹង​​នេះ ពុំ​មាន​​អ្នក​ណា ឬ​អ្នក​​សិក្សា​​ស្រាវ​ជ្រាវ​ណា​​ម្នាក់​​អះ​អាង​​បញ្ជាក់​​ឲ្យ​​ច្បាស់​​លាស់​​​ថា​​​មាន​​លក្ខណៈ​យ៉ាង​​ណា ឬ​ប៉ុន្មាន​មែន​ទែន​​នោះ​ទេ។ ដូច្នេះ​ ប្រសិន​​បើ​​ប្រិយ​មិត្ត​ណា​បាន​ដឹង​​ច្បាស់​​លាស់​​អំពី​​បញ្ហា​​នេះ សូម​​មេត្តា​ជួយ​​ចែក​រំលែក​​ដោយ​​សេចក្តី​​អនុគ្រោះ​ផង​​ចុះ៕​
អត្ថបទដោយ៖ ឈួន ល័ក្ខ
កែសម្រួលដោយ៖ មត សុមឿន

Comments

Popular posts from this blog

A Personal Deconstruction of Khmer Social Cohesion: A Critical Analysis

និទានអប់រំ

Congratulations to all 12th grade graduates 2025!