តើ​អ្នក​​ភូមិ​​​​​រស់​​​នៅ​​​​លើ​​​បឹង​​​ទន្លេ​​សាប​​​​មាន​​វិធី​ទុក​​​ដាក់​​​សាក​​សព​​​បែប​ណា?​

តើ​អ្នក​​ភូមិ​​​​​រស់​​​នៅ​​​​លើ​​​បឹង​​​ទន្លេ​​សាប​​​​មាន​​វិធី​ទុក​​​ដាក់​​​សាក​​សព​​​បែប​ណា?​

ពិធី​​បុណ្យ​សព​ គឺ​ជា​​ពិធី​​ដែល​​ប្រារព្ធ​​ធ្វើ​​ឡើង​​នៅ​​ពេល​​មាន​​មនុស្ស​​ក្នុង​​គ្រួសារ​​ណា​មួយ​​ស្លាប់​ រីឯ​​ការ​​រៀបចំ​​ទុក​ដាក់​​ខ្មោច​​(​សព​)​ គឺ​​មាន​​ភាព​​ប្លែកៗ​​ខុស​​ពី​​គ្នា​ ដូច​​ជា​​ការ​​និយម​​បូជា​ បញ្ចុះ​​ បណ្តែត​​ទឹក​ ឬ​​យក​​ទៅ​​ប្លុង​​ចោល​​ក្នុង​​ព្រៃ​​ស្ម​សាន​​ជា​ដើម​ អាស្រ័យ​​ទៅ​​តាម​​ទំនៀម​ទម្លាប់​​ប្រពៃណី​​របស់​​ជន​ជាតិ​​នៃ​​តំបន់​​នោះ​ និង​ដោយ​​ផ្អែក​​លើ​ស្ថាន​ភាព​​ភូមិ​សាស្ត្រ​​​ផង​។​ ការ​​ទុក​ដាក់​​សព​​នេះ​ គឺ​ជា​​កាតព្វ​កិច្ច​​មួយ​​មិន​​អាច​​រំលង​​បាន​​ឡើយ​ ប៉ុន្តែ​​អ្វី​​ដែល​​យើង​​មាន​​ច​ម្ង​ល់​​នោះ​​គឺ​ តើ​​អ្នក​​រស់​នៅ​​ក្នុង​ភូមិ​​អណ្តែត​​ទឹក​​នៅ​​ក្នុង​​បឹង​​ទន្លេ​សាប​​នៃ​​​ប្រទេស​​​កម្ពុជា​ គេ​​ប្រារព្ធ​​ពិធី​បុណ្យ​​ និង​​ទុក​ដាក់​​សាក​សព​​អ្នក​​ស្លាប់​​ទៅ​​ដូច​​ម្តេច​ បើ​​ពួក​​គេ​​គ្មាន​​ដី​គោក​​ជា​​កម្ម​សិទ្ធិ​​ផង​​នោះ​?​ យោង​​ទៅ​​តាម​​គេហ​ទំព័រ​​ cambodiapage.info/khmer បាន​​រៀប​រាប់​​ថា​៖
​នៅ​​លើ​​បឹង​​ទន្លេ​សាប​ មាន​​ភូមិ​​មួយ​​ឈ្មោះ​​ភូមិ​​អណ្តែត​​​ទឹក​ចុង​​ឃ្នាស​ ដែល​​ស្ថិត​​នៅ​​ក្នុង​​ខេត្ត​សៀមរាប។​ ភូមិ​​នេះ​ មាន​​អ្នក​​រស់​នៅ​​ចម្រុះ​​ជាតិ​​សាសន៍​ ពិសេស​​មាន​​ជន​ជាតិ​​វៀតណាម​​ស្ទើរ​តែ​​៥០​​ភាគ​រយ​​ទៅ​​ហើយ​។​ នៅ​​ក្នុង​ភូមិ​​នេះ​មាន​​វប្បធម៌​ ប្រពៃណី​ ទំនៀម​ទម្លាប់​​ផ្សេងៗ​​ដូច​​ជា​​អ្នក​​ដែល​​រស់​នៅ​​លើ​​ដី​គោក​​ដែរ​ ចម្លែក​​តែ​​មាន​​ពេល​​ខ្លះ​​ការ​រៀប​ចំ​​ពិធី​​តម្កល់​​ទុក​​សព​​ខុស​​ប្លែក​​ពី​​អ្នក​ស្រុក​ ដែល​​រស់​នៅ​​លើ​​ដី​គោក​។

លោក​ វៀង​ ខិ​ន​ ជា​​ជន​ជាតិ​​វៀត​​ណា​ម​ វ័យ​ជាង​​៣០​​ឆ្នាំ​ បាន​​ប្រាប់​​ថា​​គាត់​​មាន​កំណើត​​នៅ​​ក្នុង​ភូមិ​​ចុង​​ឃ្នាស​​នេះ​​គាត់​​ថា​​ពេល​​មាន​​មនុស្ស​​ស្លាប់​​គេ​តែង​​បណ្តែត​​មឈូស​​សាក​សព​​ទៅ​​តាម​​ទូក​​រហូត​​ទៅ​​ដល់​ទី​​កំណត់​​មួយ​​នោះ​ គឺ​ជា​​វិធី​​ដែល​​អាច​​អន្ទង​​ឲ្យ​​ព្រលឹង​​អ្នក​​ស្លាប់​​បាន​​ទៅ​​កាន់​​សុគតិ​ភព​​ជា​​ឋាន​​បរម​សុខ​។​ បន្ទាប់​​​ពី​​​ការ​​បណ្តែត​​មឈូស​​តាម​​ទឹក​​រួច​​មក​ អ្នក​​រៀបចំ​​ពិធី​​បុណ្យ​សព​​នឹង​​កំណត់​​យក​​ដី​គោក​​កន្លែង​​ណា​មួយ​ ដើម្បី​​បញ្ចុះ​សព​​នោះ​​ទៅ​​តាម​​ប្រពៃណី​ដូន​តា​​គេ​ ដូច​​ជន​ជាតិ​​ចិន​ និង​​ខ្មែរ​​ដែរ​។​ ការ​​ជីក​រណ្តៅ​​បញ្ចុះ​សព​ គឺ​​គេ​​ជីក​​ជម្រៅ​​ពីរ​​ម៉ែត្រ​ ដើម្បី​​ការ​ពារ​​កុំ​​ឲ្យ​​មឈូស​​សាក​សព​​ហើប​​ឡើង​​បាន​ នៅ​​ពេល​​ដែល​​ទឹក​ទន្លេ​​ជន់​​លិច​​ក្នុង​​រដូវ​​ទឹក​​ឡើង​។​ ការ​​ទុក​ដាក់​​សាក​សព​​ដែល​​ចម្លែក​​ជាង​​នេះ​ គឺ​​មាន​ការ​​តំណាល​​ត​​គ្នា​​អំពី​​អ្នក​​ភូមិ​​រស់​នៅ​​លើ​​ទឹក​​​កន្លង​​មក​ ដែល​​យក​​សាក​សព​​ទៅ​​ដាក់​​តាម​​ប្រគាប​ឈើ​​ក្នុង​​ព្រៃ​​លិច​​ទឹក​​កណ្តាល​​ទន្លេ​សាប​ ដែល​​មនុស្ស​​មួយ​​ចំនួន​​គិត​​ថា​ វា​​ជា​​ទ​ង្វើ​​មិន​​គប្បី​ និង​​មិន​ជា​​ការ​​គោរព​​ចំពោះ​​សាក​សព​​ឡើយ​។​
អ្នក​ស្រី​ ចាន់​ ថន​ ជា​​ជន​ជាតិ​​ខ្មែរ​ ដែល​​រស់​នៅ​​រក​ស៊ី​​ក្នុង​ភូមិ​​នេះ​​ជិត​​២០​​ឆ្នាំ​ មក​​ហើយ​ បាន​​រៀបរាប់​​អំពី​​ការ​​យក​​សាក​សព​​ទៅ​​តម្កល់​​នៅ​​លើ​​ប្រគាប​ឈើ​​កណ្តាល​ទន្លេ​​របស់​​​អ្នក​​ភូមិ​​ថា៖ «ខ្មែរ​​យើង​​ក្នុង​ភូមិ​​នេះ​​ មិន​​មាន​​នរណា​​យក​​សាក​សព​​សាច់​ញាតិ​​ខ្លួន​​ទៅ​​ដាក់​​លើ​​ប្រគាប​ឈើ​​ចោល​​អ៊ីចឹង​​ទេ​ ព្រោះ​​ខ្មែរ​​យើង​​តែង​​យក​​សព​​អ្នក​​ស្លាប់​​ទៅ​​ធ្វើ​បុណ្យ​​បូជា​ ឬ​​យក​​ទៅ​​បញ្ចុះ​​នៅ​​ក្នុង​​វត្ត​​ភ្នំ​​ក្រោម​​ឯណោះ​។​ ការ​​ពិត​​ទៅ​​អ្នក​​ដែល​​យក​​សាក​សព​​ទៅ​​ដាក់​​នៅ​​លើ​​ប្រគាប​​មែក​ឈើ​​នោះ​ គឺ​​ច្រើន​​ជា​​ជន​ជាតិ​​វៀតណាម​​ក្រី​ក្រ​​មួយ​​ចំនួន​​ ហើយ​​កន្លង​​មក​​គេ​សង្កេត​​ឃើញ​​មាន​​តែ​​សព​​ក្មេងៗ​​តែ​​ប៉ុណ្ណោះ​ ចំពោះ​​សាក​សព​​មនុស្ស​​ចាស់​​មិន​​ដែល​​ឃើញ​​មាន​​ទេ​។​ សម្រាប់​​ជន​ជាតិ​​វៀត​ណា​ម​ ដែល​​មាន​​ជីវភាព​​ធូរ​ធា​ គេ​​អាច​​មាន​​លទ្ធភាព​​ធ្វើ​បុណ្យ​​ និង​​រក​​ដី​គោក​​បញ្ចុះ​សព​​សាច់​ញាតិ​​គេ​។​ អ្នក​​ស្រី​​​បន្ត​​ថា​ ការ​​យក​​សព​​ទៅ​​ដាក់​​លើ​​ប្រគាប​​មែក​ឈើ​​នោះ​​ពិត​ជា​​ប៉ះ​ពាល់​​ទៅ​​ដល់​​ការ​​រស់​នៅ​​របស់​​អ្នក​​ភូមិ​ ព្រោះ​​ទឹក​ទន្លេ​​នេះ​​ត្រូវ​​បាន​​ប្រជា​ជន​​ប្រើ​ប្រាស់​​ចាំ​បាច់​​បំផុត​​ក្នុង​​ការ​​រស់​នៅ​​ប្រចាំ​​ថ្ងៃ​។​
តាម​​​ប្រសាសន៍​​លោក​ ឯម​ ម៉ា​ន​ ចៅ​សង្កាត់​​ចុង​​ឃ្នាស​បាន​អះអាង​​ថា​ ក្នុង​​សង្កាត់​​លោក​​មិន​​ដែល​​មាន​​ករណី​​យក​​សាក​សព​​ទៅ​​ដាក់​​នៅ​​លើ​​ដើម​ឈើ​​ពាស​​វាល​​ពាស​​កាល​នោះ​​ទេ​ ព្រោះ​​តំបន់​​នេះ​​គឺ​ជា​​ភូមិ​​ទេសចរណ៍​។​ ប៉ុន្តែ​លោក​​​ទទួល​ស្គាល់​​ថា​ បើ​​ពី​មុ​ន​​មក​​មាន​​មែន​ តែ​ជា​​ខ្មោច​​កូន​​ក្មេង​​វៀត​ណាម​ ដែល​​គេ​​កប់​​នៅ​​តាម​​ព្រៃ​​នៅ​​រដូវ​ប្រាំង​ ហើយ​​ដល់​​រដូវ​វស្សា​​ក៏​​ហើប​​ផ្នូរ​​មក​​វិញ​។​ ​លោក​​បន្ត​​ថា​ នៅ​​ក្នុង​ភូមិ​​អណ្តែត​​ទឹក​​មួយ​​ក្នុង​​ខេត្ត​បាត់​ដំបង​ ដែល​​ស្ថិត​​នៅ​កណ្តាល​ទន្លេ​​សាប​ ពិត​ជា​​មាន​​ប្រពៃណី​​យក​​សាក​សព​​ទៅ​​ដាក់​​លើ​​ប្រគាប​​មែក​ឈើ​​ក្នុង​​ព្រៃ​​លិច​​ទឹក​​ពិត​មែន​ ដោយ​សារ​​ថា​​ភូមិ​​នោះ​​នៅ​​ឆ្ងាយ​ និង​​គ្មាន​​ដី​គោក​​សម្រាប់​​កប់​​សាក​សព​។​ តែ​​គេ​​ប្រារព្ធ​​ពិធី​បុណ្យ​​ដូច​​យើង​​អ៊ីចឹង​​ដែរ​​ គេ​​មាន​​កន្លែង​​រំលាយ​សព​ ហើយ​​អ្វី​​ដែល​​គេ​​យក​​ទៅ​​ដាក់​​តាម​​មែក​ឈើ​​ព្រៃ​​លិច​​ទឹក​​ទាំង​នោះ​ គឺ​ជា​​គំនរ​​ឆ្អឹង​​នៃ​សាក​សព​​សាច់​ញាតិ​​ពួក​​គេ​​តែ​​ប៉ុណ្ណោះ​។​ លោក​​អះអាង​​ថា​៖​ «​ប្រពៃណី​​នៃ​​ពិធី​​បុណ្យ​សព​​ខ្មែរ​ មិន​​មាន​​អ្វី​​ខុស​​គ្នា​​ទេ​ តែ​ដោយ​សារ​​តែ​​ពេល​​ខ្លះ​​កាលៈ​ទេសៈ​​តម្រូវ​»​។​ កាល​ពី​ប៉ុ​ន្មាន​​ឆ្នាំ​​មុន​​ការ​​បញ្ចុះ​សព​ ឬ​​បូជា​សព​​ជួប​​ការ​​លំបាក​​ខ្លាំង​​ណាស់​​នៅ​​រដូវ​វស្សា​​សម្រាប់​​អ្នក​​ភូមិ​​នៅ​​ឃុំ​​ពាម​​បាង​ ស្រុក​​ស្ទោង​ ខេត្ត​កំពង់​ធំ​ ដោយ​សារ​​ឃុំ​​នេះ​​ស្ថិត​​នៅ​​កណ្តាល​​បឹង​​ទន្លេ​សាប​ និង​​មាន​​ដី​​ទួល​​តែ​​ប្រមាណ​​៣០​ម៉ែត្រ​​បួន​​ជ្រុង​​ប៉ុណ្ណោះ​​​សល់​​ពី​​ទឹក​​ជន់​​លិច​​ក្នុង​​រដូវ​​ដំឡើង​​ទី​នោះ​ គឺ​ទី​ទួល​​ព្រះ​​វិហារ​​វត្ត​​ពៅ​​វើ​យ​។​ ឃុំ​​ពាម​​បាង​​មាន​​៥​​ភូមិ​​គឺ​ ភូមិ​​ពាម​​បាង​ ភូមិ​ដូន​​​ស្ដើង​ ភូមិ​បាឡត​ ភូមិ​ពេ​ជ្ផ​ក្រី​ និង​ភូមិ​​ពៅ​​វើ​យ​។​ ក្នុង​​ឃុំ​មួ​យ​​នេះ​ មាន​​តែ​​វត្ត​​ពៅ​​វើ​យ​​មួយ​​ប៉ុណ្ណោះ​ ដែល​​មាន​​កន្លែង​​បូជា​សព​​នៅ​​ក្នុង​​រដូវ​​ទឹក​​ឡើង​។​ រាល់​​អ្នក​​ស្លាប់​​នៅ​​រដូវ​វស្សា​​​ក្នុង​​ឃុំ​​នេះ​ សាច់​ញាតិ​​តែង​តែ​​ពុះ​ពារ​​នាំ​​ទៅ​​បូជា​​នៅ​​ទី​ទួល​​ក្នុង​​វត្ត​​ពៅ​​វើ​យ​​សម្រាប់​​អ្នក​មាន​​លទ្ធភាព​ ប៉ុន្តែ​​​សម្រាប់​​អ្នក​​ពុំ​​មាន​​លទ្ធភាព​​ពួក​​គេ​​តែង​តែ​​យក​​មឈូស​​សព​​ទៅ​​ដាក់​​បន្ទើរ​​នៅ​​លើ​​ដើម​​រាំង​​ធំៗ​ ដែល​​ដុះ​​ខ្ពស់​​ផុត​​ពី​​ទឹក​ នេះ​​បើ​​តាម​​ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ​​ក្នុង​ភូមិ​​បាន​​រៀប​រាប់​​។​ តាម​​លោក​តា​ លី​ ដែល​​រស់​នៅ​​ភូមិ​​ដូន​​ស្តើង​ តាំង​ពី​​កំណើត​​បាន​​ឲ្យ​​ដឹង​​ថា​ ពី​​ភូមិ​​ដូន​​ស្ដើង​​ទៅ​​កាន់​​វត្ត​​ពៅ​​វើ​យ​​ចម្ងាយ​​ជិត​​២០​​គីឡូ​ម៉ែត្រ​ បើ​​បើក​កាណូត​​ឆ្លង​កាត់​​បឹង​ទន្លេ​​ដ៏​​ធំ​​ល្វឹង​ល្វើយ​​ផង​ គ្រួសារ​​អ្នក​​ក្រីក្រ​​ពិត​ជា​​ពុំ​​មាន​​លទ្ធភាព​​នោះ​​ទេ​ ដូច​នេះ​​ក្រុម​​គ្រួសារ​​ត្រូវ​​យក​​មឈូស​​ដាក់​​សព​​​ទៅ​​តម្កល់​​លើ​​ប្រគាប​​ដើម​​រាំង​​ធំៗ​​ខ្ពស់​​ផុត​​ទឹក​ ទុក​​ចាំ​​បូជា​​នៅ​​រដូវ​ប្រាំង​​ហើយ​​អ្នក​ខ្លះ​​គេ​​ធ្វើ​​ធ្នើរ​​លើ​​ទឹក​ ដើម្បី​បូជា​សព​​តែ​​ម្តង​​ក៏​​មាន​​។​ នៅ​​ពេល​​សព​​ឆេះ​​អស់​​ក្រុម​​គ្រួសារ​​ក៏​​រើស​​ឆ្អឹង​​មក​​រក្សា​​ទុក​​តាម​​វត្ត​ តែ​​ខ្លះ​​ក៏​​បាច​​ឆ្អឹង​​ទៅ​​កណ្ដាល​ទន្លេ​​ក៏​​មាន​៕
អត្ថបទដោយ៖ ឈួន ល័ក្ខ
កែសម្រួលដោយ៖ មត សុមឿន

Comments

Popular posts from this blog

A Personal Deconstruction of Khmer Social Cohesion: A Critical Analysis

និទានអប់រំ

Congratulations to all 12th grade graduates 2025!