ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​ខ្មែរ​បូជា​សព​?

ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​ខ្មែរ​បូជា​សព​?

ទំនៀម​ទម្លាប់​ប្រពៃណី គឺ​ជា​សញ្ញាណ​របស់​ជាតិ​នីមួយៗ ដែល​បង្ហាញ​ពិភព​លោក​ឲ្យ​ស្គាល់​នូវ​ជាតិសាសន៍​​របស់​ខ្លួន។ ពិធី​នៃ​ការ​បូជា​សព​ក៏​ជា​ទំនៀម​ទម្លាប់​របស់ខ្មែរ​យើង​មួយ​ផង​ដែរ ដែល​បុព្វ​បុរស​​ខ្មែរ​យើង​បាន​អនុវត្ត​តៗ​មក​នៅ​ពេល​ដែល​មាន​នរណា​ម្នាក់​ស្លាប់។ នៅ​ក្នុង​សៀវ​ភៅ​ទស្សនា​វដ្តី​កម្ពុជា​ លេខ​១៤៦ ខែ​កញ្ញា ឆ្នាំ​២០១៤​ បាន​រៀប​រាប់​ពី​ហេតុ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​ខ្មែរ​បូជា​សព​ថា៖
នាដើម​សតវត្សរ៍​ទី​១ នៃ​គ្រិស្ត​សករាជ ខ្មែរ​យើង​បាន​ទទួល​​ឥទ្ធិ​ពល​នៃ​វប្ប​ធម៌​ក្លិង្គ ដែល​មាន​ព្រហ្ម​ញ្ញ​សាសនា និង​ពុទ្ធ​សាសនា​ជា​មូលដ្ឋាន។ ដូច្នេះ​ក្នុង​បរិស្ថាន​វប្ប​ធម៌​សំស្រឹ្កត ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​យើង​បាន​ផ្លាស់​ប្តូរ​ទម្រង់​វប្ប​ធម៌​របស់​ខ្លួន​បន្តិច​ម្តងៗ ពិ​ធី​កប់​​សព​ ទៅ​ពិធី​បូជា​សព​ដូច​ដែល​បាន​កត់​ត្រា​ទុក​ក្នុង​កំណត់​ហេតុ​ចិន​នា​សម័យ​បុរាណ​ថា ខ្មែរ​យើង​បូជា​សព​ដោយ​មាន​វត្ត​មាន​របស់​ព្រះ​ភិក្ខុ​សង្ឃ មិន​ខុស​ពី​ប្រពៃណី​ ដែល​ខ្មែរ​ប្រារព្ធ​នៅ​ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​ប៉ុន្មាន​ទេ ដោយ​ពួក​គេ​កោរ​សក់​ដើម្បី​កាន់​ទុក្ខ។ ក្រុម​​គ្រួសារ​បាន​និមន្ត​ព្រះ​សង្ឃ​មក​សូត្រ​ធម៌​ហើយ​ហែ​ក្បួន​សព​ទៅ​កាន់​កន្លែង​បូជា​ដោយ​មាន​ភ្លេង​ខ្មោច​លេង​កំដរ ហើយ​សព​ត្រូវ​បូជា​ក្នុង​បច្ឆា​​សង់​ដោយ​ឈើ​ក្រអូប ក្រោយ​ពី​បូជា​ព្រះ​ភ្លើង​​រូច​គេ​រើស​ធាតុ​ដាក់​ក្នុង​កោដ្ឋ​ធ្វើ​អំពី​ដី​ដុត ​ដោយ​មាន​លាប​ពណ៌​ផ្សេងៗ ឬ​ដាក់​ក្នុង​កោដ្ឋ​មាស​បើ​អ្នក​ស្លាប់​នោះ​ជា​ព្រះ​រាជ​វង្សា​នុវង្ស ឬ​ជា​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ។
ឯកសារ​ខាង​លើ​នេះ បាន​បញ្ជាក់​នូវ​ចំណាស់​នៃ​​ទំនៀម​ទម្លាប់​ដុត​ខ្មោច​នា​សម័យ​នគរ​ភ្នំ ក៏​ប៉ុន្តែ​បញ្ហា​ដែល​បាន​ចោទ​ឡើង​នៅ​ទី​នេះ​ គឺ​ហេតុ​ដូច​ម្តេច​បាន​ជា​ខ្មែរ​នា​សម័យ​នគរ​ភ្នំ​បូជា​សព​ខុស​ពី​បុព្វ​ការី​ជន​របស់​ខ្លួន​ដែល​និយម​កប់​សព​ច្រើន​ជាង​បូជា​ទៅ​វិញ។
បណ្ឌិត មីសែល ត្រាណេ ជា​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​លើ​ឯកសារ​ជា​ច្រើន​បាន​បញ្ជាក់​ថា តាម​ទ្រឹស្តី​អំពី​ព្រលឹង ឬ​វិញ្ញាណ ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​បុរាណ​ជឿ​ថា ក្រោយ​ពី​ស្លាប់​វិញ្ញាណ​នឹង​ចាប់​បដិ​សន្ធិ​ឡើង​វិញ។ ជំនឿ​នេះ​សម​ស្រប​នឹង​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញ​​សាសនា។ គេ​ជឿ​ថា វិញ្ញាណ​មនុស្ស ឬ​អាត្ម័ន​ក្រោយ​ពី​មរណភាព​អាច​នឹង​ឡើង​ទៅ​ជួប​នឹង​វិញ្ញាណ​នៃ​លោក​ទាំង​មូល ឬ​ព្រាហ្មណ៍​តាម​រយៈ​ព្រះ​អគ្គី​ដែល​ដុត​កំដៅ​ជម្រះ​ធាតុ​ទាំង​៥​ដែល​មាន​ក្នុង​ខ្លួន​ប្រាណ​របស់​បុគ្គល​នីមួយៗ។ អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ​ហើយ​បាន​ជា​ខ្មែរ ទាំង​ព្រាហ្មណ៍​ទាំង​ពុទ្ធ​សាសនា​និយម​បូជា​សព​នឹង​ព្រះ​ភ្លើង។
លោក មីសែល ត្រាណេ បាន​បញ្ជាក់​ថា អ្វី​ដែល​ពោល​ខាង​លើ​នេះ​មិន​មែន​មាន​ន័យ​ថា ខ្មែរ​សម័យ​ក្លិង្គ​ចូល​ស្រុក​មិន​ចេះ​បូជា​សព​នឹង​ភ្លើង​ទេ។ តាម​ពិត​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​បាន​ប្រារព្ធ​រួច​ហើយ ប៉ុន្តែ​មិន​ទាន់​មាន​លក្ខណៈ​ទូទៅ គេ​ចូល​ចិត្ត​កប់​ច្រើន​ជាង​ដុត​សព។
ភ្លើង​ជា​ធាតុ​មួយ​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ពិសិដ្ឋ ដោយ​ហេតុ​ថា​វា​ជា​ប្រភព​នៃ​ជីវិត។ តាម​គម្ពីរ​វេទ ធាតុ​ភ្លើង​នេះ​ហើយ​ដែល​កំដៅ​លោក បង្កើត​លោក​ ទ្រ​ទ្រង់​លោក​ពី​ភាព​ឆៅ​ទៅ​ភាព​ឆ្អិន ពី​ល្ងង់​ទៅ​ភាព​ភ្លឺ​ស្វាង ពី​អវិជ្ជា​ទៅ​អរិយ​ភាព​។ល។ ដូច្នេះ​​ ហើយ​បាន​ជា​ព្រាហ្មណ៍​គោរព​បូជា​ភ្លើង​ដោយ​តាំង​ឈ្មោះ​ថា​អគ្គី​។ នៅ​ពេល​ដែល​បុព្វ​បុរស​ខ្មែរ​ចាប់​ផ្តើម​កាន់​ព្រហ្ម​ញ្ញ​សាសនា គេ​ឲ្យ​ឈ្មោះ​ភ្លើង​ថា ព្រះ​អគ្គី ក៏​ប៉ុន្តែ​សម័យ​មុន​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ គេ​ហៅ​ថា​ថ្ងៃ។ ហើយ​ការ​ដែល​ខ្មែរ​ប្រើ​ពាក្យ​អាទិត្យ​ដែល​ជា​ភាសា​សំស្រ្កឹត​ជំនួស​ថ្ងៃ អាច​ធ្វើ​ឲ្យ​គេ​មាន​ភាព​ងាយ​ស្រួល​ក្នុង​ការ​ស្វែង​យល់​ពី​អត្ថ​ន័យ​រួម។
អ្នក​ប្រាជ្ញ​ខ្មែរ​សម័យ​បុរាណ​បាន​​ឈ្វេង​​យល់​ថា ខ្លួន​ប្រាណ​របស់​មនុស្ស​ជា​ការ​ផ្សំ​ផ្គុំ​រវាង​ធាតុ​ទាំង​​៥​គឺ ទឹក​ ដី ខ្យល់ ភ្លើង និងវិញ្ញាណ ឬ​អាត្ម័ន ហើយ​ក្រោយ​ពី​ស្លាប់ ធាតុ​ទាំង​៥​នេះ​ត្រូវ​ត្រឡប់​ទៅ​កាន់​ប្រភព​ដើម​វិញ​សម្រាប់​ជីវិត​អមតៈ​គឺ​ព្រាហ្មណ៍។ ព្រាហ្មណ៍​គឺ​ស្ថិត​នៅ​ខ្ពស់​បំផុត​ដែល​ជា​ទី​ផុត​រំដោះ​ទុក្ខ។ ដូច្នេះ​ដើម្បី​អាត្ម័ន អាច​នឹង​ទៅ​កាន់​ទី​អមតៈ​គេ​ត្រូវ​បំពេញ​នូវ​ពិធី​បូជា​ភ្លើង​ដើម្បី​សម្អាត​សព​ស្មោគ​គ្រោក​ទៅ​កាន់​បរលោក។
តាម​រយៈ​អត្ថ​ន័យ​នេះ យើង​អាច​សន្និដ្ឋាន​ថា ភ្លើង​មិន​ត្រឹម​តែ​នាំ​មក​នូវ​ថាម​ពល​កម្លាំង​ពលំ គឺ​នាំ​មក​នូវ​គ្រឿង​បូជា​យញ្ញ​ដូច​ជា​សព​ទៅ​កាន់​អាទិ​ទេព ​ឬ​ព្រាហ្មណ៍​ថែម​ទៀត​ផង​ ក្រោយ​ពី​ដុត​សម្អាត​ភាព​ស្មោគ​គ្រោក​ឲ្យ​វិនាស​អស់។ ដូច្នេះ​ ពិធី​បូជា​របស់​ជន​ជាតិ​មាន​អត្ថ​ន័យ​ស៊ី​ជម្រៅ​ពុំ​មែន​ជា​ជំនឿ​អកុសល​គ្មាន​ខ្លឹម​សារ​នោះ​ទេ ហេតុ​នេះ​ហើយ​បាន​ជា​ជន​ជាតិ​យើង​នៅ​តែ​ប្រារព្ធ​មិន​ដាច់​តាំង​ពី​បុរាណ​កាល​រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ៕
អត្ថបទដោយ៖ ឈួន ល័ក្ខ
កែសម្រួលដោយ៖ មត សុមឿន

Comments

Popular posts from this blog

A Personal Deconstruction of Khmer Social Cohesion: A Critical Analysis

និទានអប់រំ

Congratulations to all 12th grade graduates 2025!